4 op 10 vrije beroeper geen acceptabel werkstressniveau

Net voor de jaarwissel publiceerde SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2023 van zelfstandige ondernemers.
Ook de vrije beroeper nam het rapport onder de loep.
De cijfers tonen opnieuw aan hoe belangrijk het is om te blijven inzetten op de mentale veerkracht en welzijn van de vrije beroeper.

👉 42 procent van de vrije beroepers ervaart werkstressklachten (5% hoger dan het globale cijfer voor zelfstandige ondernemers).
👉 Liefst 4 op tien vrije beroepers heeft geen acceptabel werkstressniveau.
👉 16,6 procent heeft burn-out symptomen (wat opnieuw bijna 3% meer is dan alle zelfstandige ondernemers samen).
👉 Slechts de helft van de vrije beroepers geeft aan dat zij een acceptabele werkdruk hebben. Ook dat ligt 6% lager dan alle zelfstandige ondernemers.
👉 Waar de globale zelfstandige ondernemer zich in 27,4% van de gevallen emotioneel belast voelt, stijgt bij de vrije beroepers dat cijfer stevig door naar liefst 47,1%.

Het volledige rapport, met nog heel wat ander cijfermateriaal, vindt u hier: https://lnkd.in/eSubZUYw