Teveel vrije beroepen zijn knelpuntberoepen

Moet er nog zand zijn.
Vandaag publiceert de VDAB haar lijst van knelpuntberoepen voor 2024.

Link naar het studiewerk van de VDAB

โ—Veel van onze vrije beroepen staan er tussen: landmeters, zorgkundigen en accountants. Ook de dierenartsen werden in de lijst opgenomen.
De accountants en belastingsadviseurs staan zelfs in de top-tien en worden ook als 'zwaar statistisch' knelpuntberoep aangeduid.
Maar ook onze andere vrije beroepers, niet in deze lijst, ervaren problemen in hun zoektocht naar voldoende gekwalificeerde mensen.

๐Ÿ’กWij vragen in ons verkiezingsmemorandum om ook voor onze sectoren ruimte te maken voor flexijobs.
Onze vraag daartoe blijkt opnieuw terecht te zijn.
Ondanks de grote terughoudendheid vanuit de overheid en de vakbonden zijn er steeds meer objectieve argumenten om dit wรฉl toe te laten.

"๐˜‹๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด, ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ, ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ง๐˜ญ๐˜ฆ๐˜น๐˜ช๐˜ซ๐˜ฐ๐˜ฃ๐˜ด ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ค๐˜ต๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ค๐˜ณ๐˜ถ๐˜ค๐˜ช๐˜ข๐˜ข๐˜ญ", laat Anton Smagghe van onze Federatie optekenen. "๐˜ž๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ค๐˜ช๐˜ซ๐˜ง๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜๐˜‹๐˜ˆ๐˜‰ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ธ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ณ๐˜จ๐˜ฅ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ ๐˜ช๐˜ด."